in

Συνεννοούνται μεταξύ τους οι στοιχηματικές;

Συνεννοούνται μεταξύ τους οι στοιχηματικές;

 

Η διαμάχη γύρω από τον τρόπο λειτουργίας των στοιχηματικών αλλά και το παρασκήνιο στο στοίχημα γενικότερα είναι ένα φαινόμενο που πάντα υπήρχε και που όπως όλα δείχνουν θα συνεχίσει να υφίσταται. Πρόκειται άλλωστε για μια βιομηχανία που δεν θα καταφέρει ποτέ να τους καταστήσει όλους ευχαριστημένους, ανεξάρτητα από το αν οποιαδήποτε διαφωνία πηγάζει από πραγματικά ή αναληθή γεγονότα. Το ερώτημα που τίθεται πολύ συχνά είναι αν οι στοιχηματικές εταιρίες συνεννοούνται μεταξύ τους ή όχι. Είναι γεγονός πως σε κάθε χώρα κυρίαρχη μερίδα της αγοράς διατηρούν τέσσερις ή πέντε bookmakers. Αυτό που δεν γνωρίζουμε ωστόσο είναι αν αυτά τα μεγάλα brand names συνεργάζονται προκειμένου να εξασφαλίσουν το μέγιστο δυνατό κέρδος.

Στο άρθρο που έχετε ανοίξει θα προσπαθήσουμε να αποσαφηνίσουμε το αν συνεννοούνται μεταξύ τους οι στοιχηματικές, τι μας διδάσκει γύρω από αυτό το ζήτημα η πρόσφατη ιστορία και αν όντως ισχύει ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν τις πλατφόρμες στο να λειτουργούν υπό καθεστώς μεταξύ τους συνεργασίας.

 

Παράδειγμα συνεργασίας

Προκειμένου να γίνει πιο κατανοητό τι εννοούμε όταν κάνουμε λόγο για συνεργασία μεταξύ των στοιχηματικών, θα προχωρήσουμε σε συγκεκριμένο παράδειγμα. Το 2017 ένας ανεξάρτητος bookmaker στο Ηνωμένο Βασίλειο ισχυρίστηκε ότι υπήρξε συνεργασία μεταξύ πολλών εταιριών του κλάδου ως προς τις αποδόσεις που διαμορφώθηκαν για ένα συγκεκριμένο αθλητικό γεγονός στο κουπόνι οπαπ.

Το γεγονός αυτό αφορούσε μια ιπποδρομία στην Ουαλία το καλοκαίρι του 2017 και η κατηγορία προήλθε από το πρακτορείο Andy Smith σε βάρος άλλων πρακτορείων ότι συνεργάζονταν με στόχο να προσφέρουν ιδιαίτερα χαμηλές αποδόσεις σε όσους ενδιαφερόμενους έδωσαν το «παρών». Οι αποδόσεις σύμφωνα με το πρακτορείο Andy Smith ήταν αισθητά πιο χαμηλές σε όλη τη διάρκεια του έτους 2017. Στη συγκεκριμένη ιπποδρομία ωστόσο, οι τιμές που κυκλοφόρησαν ήταν προκλητικά μειωμένες, κάτι που συνέβη προκειμένου τα υπόλοιπα πρακτορεία να επωφεληθούν στο μέγιστο βαθμό και φυσικά σε βάρος των παικτών – ιδίως των άπειρων – που στοιχημάτισαν.

Το γεγονός αυτό οδήγησε τον Smith (ιδιοκτήτη του ομώνυμου πρακτορείου) να προβεί στην τολμηρή δήλωση πως τα υπόλοιπα πρακτορεία έχουν συμφωνήσει σε μεταξύ τους συνεργασία προκειμένου να εκμεταλλευτούν τους ανυποψίαστους παίκτες. Η θέση του ενισχύθηκε από τη δημοσίευση σχετικής έρευνας από το «Horseracing Bettors Forum» που επιβεβαίωσε πως οι προσφερόμενες αποδόσεις στη διάρκεια του 2017 και ιδίως στην συγκεκριμένη ιπποδρομία του Αυγούστου ήταν πολύ φτωχές εν συγκρίσει με τα μέχρι τότε δεδομένα.

Η ραγδαία μείωση των αποδόσεων που συνόδευαν τη νίκη κάθε αλόγου οδηγούσε όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό στα μικρότερα δυνατά κέρδη για τους νικητές, κάτι που ως φυσικό επακόλουθο εξασφάλιζε αυξημένα κέρδη για τα συνεργαζόμενα πρακτορεία.

 

Συμβαίνει κάτι ανάλογο στις μεγαλύτερες στοιχηματικές;

Όλα τα παραπάνω οδηγούν στο εύλογο ερώτημα αν σε τέτοιου είδους συνεργασίες συμμετέχουν και οι μεγαλύτερες στοιχηματικές του κλάδου. Και η αλήθεια είναι πως έχουν υπάρξει στο παρελθόν ουκ ολίγες αναφορές για μεγάλες πλατφόρμες που στοιχηματίζουν η μία ενάντια στην άλλη σε μια προσπάθεια να εξισορροπήσουν τα λογιστικά τους ισοζύγια.

 

Μπορεί όμως αυτό να θεωρηθεί ως «συνεννόηση»;

Όποιος διαθέτει αρκετή εμπειρία από αθλητικά στοιχήματα, σίγουρα γνωρίζει πως όλες οι στοιχηματικές ενσωματώνουν σε κάθε απόδοση το απαραίτητο ποσοστό γκανιότας έτσι ώστε να εξασφαλίσουν σίγουρο κέρδος ανεξάρτητα από την έκβαση κάθε γεγονότος. Σε ότι αφορά τώρα τους παίκτες του στοιχήματος, η πλειοψηφία τους ποντάρει σε συγκεκριμένο ενδεχόμενο, ενώ λιγότεροι είναι αυτοί που ρισκάρουν στα αντίθετα σημεία. Για αυτόν ακριβώς το λόγο το ένα σημείο προσφέρεται σε χαμηλότερη απόδοση έναντι των υπολοίπων.

Ας δούμε όμως πως είναι δυνατό να συνεργαστούν δύο διαφορετικοί bookmakers προκειμένου να εξασφαλίσουν την απαραίτητη λογιστική ισορροπία. Βάζουμε στο μικροσκόπιο την ποδοσφαιρική αναμέτρηση μεταξύ της Τσέλσι και της Μίλαν. Οι Άγγλοι παίκτες του στοιχήματος θα ποντάρουν υπέρ της Τσέλσι, ενώ αντίστοιχα οι Ιταλοί υπέρ της Μίλαν. Ως εκ τούτου, στις αγγλικές στοιχηματικές θα συγκεντρωθεί υψηλός τζίρος υπέρ της Τσέλσι, ενώ οι αντίστοιχες της Ιταλίας θα δουν να συγκεντρώνονται μεγάλα στοιχήματα υπέρ της Μίλαν. Το αποτέλεσμα είναι πως δεν υπάρχει ισορροπία σε καμία από τις δύο στοιχηματικές, καθώς σε κάθε μία θα υπάρχει ένα σημείο που συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο όγκο των πονταρισμάτων.

Στο πλαίσιο αυτό, η αγγλική εταιρία καλείται να προβεί σε μία σημαντική απόφαση. Η πρώτη επιλογή είναι απλά να συνεχίσει ως έχει ρισκάροντας όμως να αποδώσει σημαντικά κέρδη σε περίπτωση επικράτησης της Τσέλσι. Αν όμως η Τσέλσι ηττηθεί, τότε η πλατφόρμα θα είναι αυτή που θα δει το λογαριασμό της να φουσκώνει από τα χαμένα στοιχήματα υπέρ της ομάδας του Λονδίνου. Το ρίσκο αυτό όμως είναι ακριβώς ότι δεν θέλει να αναλάβει ένας σοβαρός bookmaker. Για αυτό το λόγο στρέφεται στη δεύτερη επιλογή που αφορά το ποντάρισμα στο αντίθετο αποτέλεσμα, ότι δηλαδή συμβαίνει και στα ανταλλακτήρια στοιχημάτων. Την ακριβώς αντίστροφη διαδρομή ακολουθεί η ιταλική πλατφόρμα. Το τελικό αποτέλεσμα είναι αμφότερες να εξασφαλίσουν ένα μικρό κέρδος ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα του αγώνα.

Όλη αυτή η διαδικασία θεωρείται συνεργασία; Αναμφίβολα θα μπορούσαμε να πούμε πως ναι, κάτι τέτοιο ισχύει. Ωστόσο, έτσι είναι φτιαγμένος ο επιχειρηματικός κόσμος και σε ότι αφορά το πεδίο του online στοιχήματος. Oι πλατφόρμες προσπαθούν με κάθε τρόπο να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους.

 

Από το χθες στο σήμερα

Τέτοιου είδους συνεργασίες όπως αυτή που εξετάζουμε δεν αποτελεί κάποια νέα πρακτική. Είναι γεγονός πως στην ιστορία του τζόγου, οι bookmakers συνεργάζονται στενά με τον υπόλοιπο ανταγωνισμό για διάφορους λόγους. Ήδη από τη δεκαετία του 1950, στο Ηνωμένο Βασίλειο πολλά πρακτορεία στοιχημάτων με κύριο αντικείμενο τις ιπποδρομίες συνήθιζαν να προσλαμβάνουν από κοινού «ειδικούς» προκειμένου να διαμορφώσουν τις αποδόσεις. Επρόκειτο δηλαδή για κάποιο είδος συνεννόησης μεταξύ των πιο ισχυρών πρακτορείων που προτιμούσαν να συνεργαστούν για να εξασφαλίσουν την κερδοφορία παρά να ρισκάρουν και να εμπιστευτούν τα προσωπικά τους ένστικτα.

Είναι απόλυτα λογική η πεποίθηση πως κάτι αντίστοιχο συμβαίνει ακόμα και σήμερα. Άλλωστε όλες οι στοιχηματικές ακόμα και με brandnames όπως η Bet365, θα επέλεγαν τη συνεργασία με τις υπόλοιπες εταιρίες του κλάδου αντί να αναλάβουν το ρίσκο να οδηγηθούν σε σημαντικές χρηματικές απώλειες. Τέτοιου είδους συνεργασίες έχουν στο επίκεντρο τις αποδόσεις και το λεπτομερώς υπολογισμένο σε κάθε περίπτωση κέρδος.

Αυτό που ωστόσο έχει αλλάξει είναι ο τρόπος με τον οποίο συνάπτονται πλέον αυτής της κατηγορίας οι συνεργασίες. Ειδικά με την έλευση του online στοιχήματος, οι συμφωνίες χαρακτηρίζονται από υψηλά επίπεδα μυστικότητας. Το επόμενο ερώτημα που προκύπτει είναι αν κάτι τέτοιο έχει σημασία ή όχι. Η απάντηση όμως δεν μπορεί να είναι μονολεκτική καθώς εξαρτάται από το βαθμό στον οποίο οι bookmakers συνασπίζονται και φυσικά από το πόσο ζημιωμένοι βγαίνουν οι παίκτες από τη διαμόρφωση των «συνεννοημένων» αποδόσεων. Το σίγουρο είναι πως οι αρχάριοι παίκτες του στοιχήματος δε θα μπορέσουν ποτέ να αντιληφθούν ότι οι αποδόσεις που βλέπουν στις οθόνες τους είναι απόρροια μιας τέτοιας σύμπραξης μεταξύ των στοιχηματικών.

Ολοκληρώνοντας, αξίζει να αναφέρουμε τη γενική αρχή πως στα αθλητικά στοιχήματα και στο τζόγο γενικότερα, πάντα θα υπάρχουν νικητές και χαμένοι. Ωστόσο, παραμένει ανοιχτό το ερώτημα κατά πόσο πιθανές συνεργασίες μεταξύ στοιχηματικών οδηγούν σε δίκαιες νίκες και ήττες ή αν τα φαινόμενα διαφθοράς είναι αυτά που πάντα θα υπερισχύουν στο τέλος.